Kwaliteit van onze zorg

De kwaliteit van onze zorg

In Tergooi MC betekent kwaliteit; samen continu onderzoeken hoe zorg beter kan.

 

Kwaliteit ontstaat in de ontmoeting tussen mensen. Wie er ook bij betrokken is: patiënten, naasten en/of professionals van binnen en van buiten Tergooi MC. Zowel fysiek, als online.

Dit realiseren we door:

  • Het voeren van het goede gesprek binnen en buiten Tergooi MC, continu, op alle niveaus, met patiënten en naasten, met collega’s en met samenwerkingspartners.
  • Het creëren van een veilige omgeving en vanuit een heldere visie, waarin alle mensen van Tergooi MC vrijheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid voelen om te handelen, het verschil te maken, te exploreren en zich te ontwikkelen.
  • Onze kwaliteit van zorg aantoonbaar maken met accreditaties, zinvolle data en indicatoren.

Onze resultaten

Kwaliteitscijfers

Alle Nederlandse ziekenhuizen leveren jaarlijks cijfers aan bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en het overheidsorgaan Zorginstituut Nederland (ZiNL). Deze cijfers zijn openbaar en terug te vinden via de website van DHD (IGJ-cijfers) en ZiNL. Ziekenhuizen gebruiken deze cijfers om hun kwaliteit van zorg te verbeteren. Aangezien deze bestanden lastig leesbaar zijn, heeft de Nederlands Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) een website gemaakt waar de cijfers overzichtelijk zijn gepubliceerd. Voor meer informatie over kwaliteitscijfers en om ziekenhuizen met elkaar te vergelijken, kunt u ook kijken op:  www.ziekenhuischeck.nl.

De IGJ gebruikt deze cijfers bij hun toezicht op de ziekenhuizen. Ieder jaar spreekt de IGJ ook ziekenhuis over onder andere cijfers en hoe het ziekenhuis omgaat met continu verbeteren. De cijfers van ZiNL zijn bedoeld om meer inzicht te geven in de kwaliteit van zorg. Deze cijfers worden bijvoorbeeld door patiëntenverenigingen en zorgverzekeraars gebruikt om hun klanten te informeren.

Kwaliteitsregistraties

Om ziekten te kunnen bestrijden en de kwaliteit van zorg beter te maken, willen we er alles over weten. Artsen en onderzoekers hebben daarom zo veel mogelijk gegevens nodig over patiënten met een bepaalde diagnose. Deze gegevens worden verzameld in een kwaliteitsregistratie. Welke registratie dit is, hangt af van de diagnose. Dit kan bijvoorbeeld de Nederlandse Kankerregistratie zijn (NKR), of de Nederlandse Hart Registratie (NHR).

Sterftecijfers

Het gecorrigeerde sterftecijfer (HSMR: Hospital Standardised Mortality Ratio) geeft aan of het aantal patiënten dat is overleden in een ziekenhuis, hoger of lager is dan het gemiddelde. Het landelijk gemiddelde is altijd 100. De landelijke sterftecijfers worden ieder jaar berekend. Vanaf verslagjaar 2022 zijn ook de opnamen voor COVID-19 meegenomen in de HSMR. Sterftecijfers kunnen voor ons, net als kwaliteitscijfers, aanleiding geven om de kwaliteit van zorg te onderzoeken en te verbeteren.

  • Ons sterftecijfer over het jaar 2022 is: 98
  • Ons sterftecijfer over de periode 2020-2022 is: 98

Deze cijfers zijn niet significant afwijkend van het landelijk gemiddelde. Dat betekent dat er ongeveer net zoveel patiënten zijn overleden als verwacht op basis van de kenmerken van de patiënt, zoals bijvoorbeeld leeftijd, de ernst van de ziekte en of een patiënt met spoed wordt opgenomen.

Sterftecijfers periode 2020-2022

Periode Aantal opnamen Aantal sterfgevallen Verwacht aantal sterfgevallen HSMR 95% betrouw-baarheids-
interval HSMR
2020 17.527 369 395 93 84-104
2021 17.742 418 409 102 93-113
2022 19.146 491 501 98 90-107
2020-2022 54.415 1278 1305 98 93-103

Specifieke sterftecijfers per groep patiënten met dezelfde ziekte (SMR) over de periode 2020-2022 vindt u hier.

Wilt u meer weten over sterftecijfers? Dan kunt u terecht bij de Consumentenbond leeswijzer. Als u meer wilt weten over de methode die wordt gebruikt bij de berekening, dan kunt u terecht bij het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Lees in onze privacyverklaring meer over de verwerking van persoonsgegevens van patiënten.

Veiligheid

Tergooi MC doet er alles aan om de zorg zo veilig mogelijk te laten verlopen. Patiëntveiligheid staat centraal bij alle medewerkers. Dit doen we op verschillende manieren. We nemen als ziekenhuis deel aan het landelijke programma voor veilige zorg en Tijd voor verbinding. Het ziekenhuis wordt periodiek extern getoetst door verschillende organisaties zoals ISO (laboratoria), HKZ (MDL) en Qualicor Europe (ziekenhuisbreed). Ook bij een bezoek aan het ziekenhuis merkt u hoe we op verschillende punten werken aan patiëntveiligheid.

Veiligheidschecklist

Tergooi MC werkt aan veilige zorg rondom operaties. Daarom werken we met een uitgebreide veiligheidschecklist bij operaties. Deze checklist bevat alle controles die moeten zijn uitgevoerd voor de operatie, tijdens en vlak na de ingreep en voor het ontslag uit het ziekenhuis.

Samenwerken met de patiënt/rol van de patiënt bij veiligheid

  • We vragen u regelmatig naar uw naam en geboortedatum. Dat is erg belangrijk voor uw veiligheid als patiënt. We willen er zeker van zijn dat we u de juiste behandeling en medicijnen geven en niet die van een andere patiënt.
  • U kunt zelf meehelpen met uw veilige behandeling. Zorg ervoor dat u zich goed voorbereid op uw opname. En vraag uw arts om goede informatie. Een goed hulpmiddel zijn de veiligheidskaarten voor patiënten van de Patiëntenfederatie Nederland. Op de kaarten staan tips over hoe u zelf kunt mee helpen aan uw veilige behandeling.
  • Om een goede keuze te kunnen maken voor zorg of behandeling is het belangrijk u goed voor te bereiden op het gesprek met uw arts of verpleegkundig specialist. Wij helpen u hier graag bij. Lees meer op de pagina over samen beslissen.

Lerende organisatie

U kunt bij ons rekenen op de best mogelijke zorg. In Tergooi blijven we continu leren, onder andere van ervaringen uit de dagelijkse praktijk, kwaliteitscijfers, en (incident)meldingen van patiëtnen en collega’s. Maar behandelingen hebben ook risico’s. Helaas gaat er ook wel eens iets (bijna) fout. We kunnen die risico’s niet helemaal voorkomen, er kan iets onverwachts gebeuren. Wel hebben we veel afspraken over de veiligheid van patiënten. Daarmee beperken we voor zo veel mogelijk

Brandveiligheid diefstalpreventie en rampenopvang

Veiligheid in een ziekenhuis gaat ook over zaken als brandveiligheid, diefstalpreventie of rampenopvang. Medewerkers worden getraind om in dit soort situaties goed op te treden.

Kwaliteit van zorgverleners

Een arts of andere zorgverlener mag zijn beroep alleen uitvoeren, als dat van de wet mag. Een arts moet de goede diploma’s hebben. Wat artsen kunnen en mogen doen, staat in ons land in het zogenaamde BIG-register. We controleren of al de artsen in ons ziekenhuis daar in staan.

U kunt zelf zien wat uw arts kan en mag in het BIG-register.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Lees hier meer over de Wet BIG.