Apotheek
Het juiste gebruik van geneesmiddelen is belangrijk. Wij nemen de tijd voor uitleg en beantwoorden graag uw vragen over medicijnen of zelfzorgmiddelen. De apothekersassistenten kunnen uw vragen meestal direct beantwoorden. Soms zal de apotheker uw vraag beantwoorden. Ook begeleiden wij u bij thuisbehandelingen die via een specialist van Tergooi MC lopen.
Service en gemak
Eerste bezoek aan de Apotheek
Bent u nog niet ingeschreven bij Tergooi MC? Dan is het belangrijk dat u dit eerst doet. Dit kan bij de inschrijfbalie, naast de hoofdingang.
Om kwalitatief goede en veilige zorg te bieden, is het belangrijk dat wij op de hoogte zijn van de medicijnen die u gebruikt. We vragen u daarom om het volgende mee te nemen:
- uw verzekeringsgegevens voor declaratie van de rekening
- een overzicht van de geneesmiddelen die u al gebruikt
- uw betaalpas (soms moet u een deel zelf betalen)
Bij uw eerste bezoek voeren we een medicatiecheck uit. We brengen uw huidige geneesmiddelen in kaart via het Landelijk Schakelpunt (LSP). Ook bespreken we met u welke medicijnen u gebruikt, eventuele allergieën of aandoeningen en of u zwanger bent.
Elk medicijn dat u meekrijgt wordt vooraf gecontroleerd door twee apothekersassistenten en daarna door een apotheker. Als een geneesmiddel niet samen kan met uw andere medicijnen nemen wij contact op met uw arts.
In de Apotheek trekt u een nummertje bij ons nummertjesapparaat. Hier kiest u waar u voor komt: hematologie, oncologie, interne collegiaal of medicijnen ophalen. Daarna roepen we u op bij één van de balies.
BeterDichtbij
Na uw bezoek krijgt u de informatie ook via de BeterDichtbij-app. Heeft u nog geen account? Klik op BeterDichtbij om deze aan te maken.
Uitgifte nieuw geneesmiddel
Krijgt u een nieuw geneesmiddel? Dan geven wij u uitgebreide uitleg hierover. We bespreken de werking van het geneesmiddel, wanneer en hoe u het moet innemen, mogelijke bijwerkingen en waar u op moet letten. We nemen de tijd voor deze uitleg. Dit is in het belang van uw gezondheid en veilig gebruik.
Recepten
De Apotheek van Tergooi MC is gespecialiseerd in geneesmiddelen die zijn voorgeschreven door specialisten in het ziekenhuis. Sommige van deze medicijnen zijn alleen bij onze apotheek in het ziekenhuis te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan geneesmiddelen bij kanker, groeihormonen, fertiliteitshormonen en TNF-alfaremmers. Andere medicijnen kunt u ook bij uw eigen apotheek ophalen.
Uw arts stuurt het recept digitaal naar ons of u krijgt het op papier mee. Wij moeten altijd het originele recept aangeleverd krijgen. Door uw recept in te leveren bij de apotheek sluit u een behandelingsovereenkomst met ons.
Herhaalrecepten
Heeft u een geldig herhaalrecept van een geneesmiddel dat u eerder bij ons heeft afgehaald? Dan kunt u dit eenvoudig opnieuw bestellen via BeterDichtbij of door ons te bellen tijdens openingstijden.
Wanneer u een nieuw herhaalrecept nodig heeft kunt u dit aanvragen bij de afdeling waar u onder behandeling bent. Dit kan via het Klantcontactcentrum.
Betalingen
Wij hebben met bijna alle zorgverzekeraars een contract. Uw zorgverzekeraar vergoedt de meeste geneesmiddelen. Hierdoor kunt u het geneesmiddel zonder te betalen meenemen. Wij declareren dan de kosten bij uw zorgverzekeraar. Soms moet u zelf (bij)betalen voor uw geneesmiddel. Het is dan alleen mogelijk om te pinnen. Alleen in bijzondere gevallen kunnen wij u een factuur sturen.
Inleveren overtollige medicijnen
Strips met geneesmiddelen die u niet meer gebruikt kunt u bij ons inleveren ter vernietiging. Wilt u naalden of spuiten inleveren? U kunt bij ons gratis een naaldencontainer afhalen om deze hierin veilig te kunnen inleveren.
Zorg en kwaliteit
Medicatiegegevens en privacy
Als u bij ons toestemming geeft voor het Landelijk Schakelpunt (LSP), kunnen uw eigen apotheek en huisarts zien welke medicijnen u bij ons heeft meegekregen en welke allergieën zijn geregistreerd.
Om fouten bij het voorschrijven van medicijnen te voorkomen, adviseren wij u om uw vaste apotheek toestemming te geven voor het overdragen van hun medicijngegevens. Dit kan via de website www.ikgeeftoestemming.nl. Ook kunt u mondeling toestemming geven als u in uw apotheek bent.
U kunt altijd zien welke medewerkers in uw dossier hebben gekeken. Daarnaast kunt u altijd de toestemming intrekken. Meer informatie over het digitaal uitwisselen van medicatiegegevens en privacy vindt u op www.vzvz.nl of in ‘Medische Tergooi-gegevens delen met uw huisarts‘.
Kwaliteit
De Apotheek van Tergooi MC streeft naar de hoogst mogelijke kwaliteit van zorg. Veiligheid, effectiviteit en patiëntgerichtheid staan hierbij centraal. Dit wordt ondersteund door een kwaliteitssysteem, certificeringen en continue verbetering. Ook wordt de kwaliteit regelmatig getoetst, zowel intern als door organisaties van buiten het ziekenhuis.
Contact
Klachten en suggesties
Heeft u vragen, klachten, aanbevelingen of wensen? Laat het ons weten. We behandelen uw opmerkingen en klachten met zorg. Wilt u meer weten over het indienen van een klacht? Lees dan verder op ‘Heeft u een klacht?’.
Contact
Bij vragen kunt u contact met ons opnemen via BeterDichtbij, per e-mail (), of telefonisch (088 753 1310).
Heeft u buiten de openingstijden van de apotheek met spoed medicijnen of verbandmiddelen nodig? Dan kunt u terecht bij Dienstapotheek Gooi en Vechtstreek op dezelfde locatie, T 035 533 0607. Houd rekening ermee dat de tarieven dan hoger zijn.
Veelgestelde vragen
Apotheek
Ben ik verplicht mijn medicijnen altijd bij dezelfde apotheek te halen?
Nee, in Nederland kunt u zelf kiezen bij welke apotheek u uw medicijnen haalt. Dat kan dus een andere apotheek zijn dan daar waar u eerder bent geweest en uw gegevens bekend zijn. U kunt er voor kiezen om voortaan altijd uw geneesmiddelen bij ons te halen. In dat geval zullen wij met uw toestemming uw gegevens opvragen van uw vorige apotheek en deze beheren.
Hoe weet de apotheek van Tergooi MC of mijn medicijnen elkaar wel verdragen?
Voordat wij u de medicatie geven waarvoor u een recept heeft gekregen, stellen wij enkele vragen over de medicijnen die u al gebruikt en uw ziektebeeld. Vervolgens gaan wij, met hulp van digitale medicatiebewaking, zorgvuldig na of u de nieuwe medicijnen veilig naast uw andere medicijnen kunt gebruiken. Als u toestemming heeft gegeven voor het Landelijk Schakelpunt (LSP), kunnen uw eigen apotheek en huisarts inzien welke geneesmiddelen u heeft opgehaald.
Kan iedereen terecht bij de apotheek van Tergooi MC?
Ja, iedereen die medicijnen op recept van een medisch specialist of huisarts wil afhalen kan bij ons terecht. Bent u net ontslagen uit het ziekenhuis? Heeft u op de Spoedeisende Hulp of in de polikliniek een recept ontvangen? U bent van harte welkom. Wij richten ons met name op de medisch-specialistische zorg, maar ook met een recept van buiten Tergooi MC bent u bij ons welkom om uw medicatie op te halen.
Kan ik bij de Apotheek van Tergooi MC ook terecht voor producten die niet op recept worden verstrekt?
Ja, u bent bij ons ook welkom voor zelfzorggeneesmiddelen (zoals pijnstillers), hulpmiddelen, vitamines en anti-allergische cosmetica.
Let op: wij hebben geen uitgebreid assortiment zelfzorggeneesmiddelen. U kunt vooraf bellen om te vragen of een zelfzorgmiddel op voorraad is.
Kan ik ook medicijnen voor iemand anders ophalen?
Ja, dat kan. U kunt zelf bepalen of u een ander (bijvoorbeeld uw partner of een kennis) uw geneesmiddelen bij de apotheek laat afhalen. Diegene moet wel op de hoogte zijn van uw privégegevens (naam, geboortedatum en woonadres). Bij het afleveren van nieuwe voorgeschreven medicatie kunnen wij vragen stellen over andere geneesmiddelen die u (heeft) gebruikt. Dit is nodig voor het uitvoeren van een juiste medicatiebewaking.
Moet ik bij de Apotheek van Tergooi MC betalen voor mijn medicijnen?
Wij hebben met bijna alle zorgverzekeraars een contract. Uw zorgverzekeraar vergoedt de meeste geneesmiddelen. Hierdoor kunt u het geneesmiddel zonder te betalen meenemen. Wij declareren dan de kosten bij uw zorgverzekeraar. Soms moet u zelf (bij)betalen voor uw geneesmiddel. Het is dan alleen mogelijk om te pinnen. Alleen in bijzondere gevallen kunnen wij u een factuur sturen.
Waar kan ik medijnen halen buiten openingstijden?
Als u buiten de openingstijden van de Apotheek met spoed medicijnen of verbandmiddelen nodig heeft kunt u terecht bij Dienstapotheek Gooi en Vechtstreek op dezelfde locatie, T 035 533 0607. Houd rekening ermee dat de tarieven dan hoger zijn.
Waar kan ik mijn medicijnen ophalen?
U kunt uw medicijnen ophalen bij de apotheek waarnaar uw behandelaar het recept heeft verstuurd. Dit vertelt uw behandelaar u bij het voorschrijven. Dit kan de Apotheek van Tergooi MC zijn, maar ook uw eigen apotheek.
De Apotheek van Tergooi MC vindt u bij de hoofdingang van het ziekenhuis. Buiten openingstijden kunt u in geval van spoed terecht bij Dienstapotheek Gooi en Vechtstreek op dezelfde locatie.
Wat zijn de openingstijden van de apotheek?
De apotheek is geopend op maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:30 uur.
Medicatie
Hoe kan ik een herhaalrecept aanvragen?
U kunt uw herhaalrecept aanvragen bij de afdeling waar u onder behandeling bent. Dit kan via het Klantcontactcentrum. Uw herhaalrecept wordt dan automatisch doorgestuurd naar uw eigen apotheek. Wilt u het aangevraagde recept ophalen in de Apotheek van Tergooi MC? Geef dit dan door als u uw herhaalrecept aanvraagt. Als u al een herhaalrecept heeft, kunt u uw medicijnen aanvragen bij de apotheek van uw voorkeur.
Waar kan ik terecht met vragen over mijn medicijnen?
Als u vragen over uw medicijnen heeft kunt u terecht bij uw zorgverlener of bij uw apotheek. Voor contactgegevens van onze apotheek zie: Contact.