Patiëntervaring van

Eveliene Manten

25 september 2019

Patientenervaring van Eveliene Manten

Eveliene Manten over het Mammacentrum van Tergooi

Mei 2018 had Eveliene Manten-Horst haar ’10 jaarscontrole’ in het Mammacentrum van Tergooi. Na een borstoperatie, hormoontherapie en regelmatige controles is alles goed. ‘Ik ben geen patiënt meer.’

 

Eveliene gelooft het niet als de chirurg vertelt dat hij ‘geen goed nieuws’ heeft. Heeft hij wel het goede dossier? Is dit wel haar uitslag? Ze werkt in deze periode zelf in het kankeronderzoek, ineens zit ze aan de andere kant van de tafel. ‘Een vreemde gewaarwording. Ik heb zelfs mijn eigen coupes onder de microscoop gezien. Toen ik de tumorcellen in mijn eigen borstweefsel zag, besefte ik als geen ander het gevaar.’

Vertrouwen

Het blijkt een vaste tumor met daaromheen losse onrustige cellen die tot tumoren kunnen uitgroeien. Samen met de chirurg besluit ze tot een borstamputatie. ‘Ik wilde het gevaar weg hebben. Aan een nieuw geconstrueerde borst had ik geen behoefte. Ik ben niet mijn borst, mijn menszijn zit vanbinnen, al kan ik me voorstellen dat dit bij andere vrouwen anders ligt. Vóór de operatie had ik het woord ‘vertrouwen’ op mijn hand geschreven. Je legt toch je hele leven in handen van je dokter. De chirurg zag het en begreep me, ik had echt een klik met hem. Na de operatie zei hij: gefeliciteerd, alles is weg. Ik was zo blij!’

Hormoongevoelig

Omdat mijn tumor hormoongevoelig was, kreeg ik daarna zeven jaar lang hormoontherapie. Mijn internist-oncoloog betrok me bij elke nieuwe behandelstap. Mijn vertrouwen was broos, een artikel over borstkanker kon me zo weer aan het twijfelen brengen. Ik kon met mijn vragen en twijfels altijd bij haar terecht, dat herstelde dan weer mijn vertrouwen en zette mij in mijn kracht.’

‘Mooi dat mammazorg nu op één plek zit’

Samenwerken in een tandem

Als Eveliene in 2008 vanwege haar kanker in aanraking komt met Tergooi, bestaat het Mammacentrum nog niet. ‘Artsen, verpleegkundigen, laboranten en andere betrokkenen bij de mammazorg, maar ook de apparatuur zaten toen nog niet fysiek op één plek. Ook toen werkten de zorgprofessionals al goed samen. Ze hielden elkaar op de hoogte over mijn behandeling. Misschien omdat ik zelf uit de medische hoek kom, maar zij benaderden mij als een méns met normale vragen in een abnormale situatie. Zij coachten mij als het ware, zodat ik goede beslissingen kon nemen. Soms zat ik daarbij vóórop de tandem, soms wilde ik veilig áchterop. Het vernieuwde Mammacentrum maakt deze samenwerking nog gemakkelijker en intensiever.’

Toegewijd

‘Het is goed dat alle professionals en alle apparatuur rond de mammazorg nu op één afdeling zijn geconcentreerd’, vindt Eveliene. ‘Ik hoef niet door het hele ziekenhuis te lopen voor afspraken en onderzoeken, mijn behandelaars kunnen gemakkelijk tussendoor even sparren. Behandelruimten en wachtkamer zijn mooi aangekleed. In de binnentuin kun je even op adem komen. De chirurg, radioloog, oncoloog, verpleegkundige en alle andere medewerkers zijn enorm toegewijd en werken met de meest moderne apparatuur. Het gaf me het vertrouwen dat ik zo nodig had om te herstellen. Ik ben nu directeur van het Nationaal AYA-zorgnetwerk voor jongvolwassenen met kanker. Tergooi maakt ook deel uit van dit netwerk. Mijn goede ervaringen bij Tergooi zijn een drijfveer om dit werk te doen.’

Deel dit bericht:

E-mail nieuwsbrief