Veelgestelde vragen over Mijn Tergooi

Veelgestelde vragen over Mijn Tergooi

Wanneer u een vraag hebt over Mijn Tergooi maar niet direct kan vinden wat u zoekt, raden wij u aan om eerst tussen deze antwoorden van de veelgestelde vragen te kijken. Dit is een overzicht van veelgestelde vragen, samengesteld door u als bezoeker van de website van Tergooi MC.

Inloggen

Kan ik een DigiD aanvragen als ik in het buitenland woon?

Ja, u kunt een DigiD aanvragen als u in het buitenland woont. Zie https://www.digid.nl/buitenland/

Het lukt niet om in te loggen. Wat kan ik doen?

Wat gebeurt er als ik ben ingelogd en ik opeens iets anders moet doen?

Wanneer u langer dan 15 minuten niet actief bent op Mijn Tergooi wordt u vanzelf uitgelogd. Dat is uit veiligheidsoverwegingen. Houdt hier rekening mee als u bijvoorbeeld een vragenlijst aan het invullen bent. U kunt een vragenlijst nu nog niet tussentijds opslaan.

Wie kan gebruikmaken van Mijn Tergooi?

Iedereen die bij Tergooi MC als patiënt staat ingeschreven en langs de inschrijfbalie is geweest kan inloggen op Mijn Tergooi.

 

Wat heb ik nodig om Mijn Tergooi te gebruiken?

Voor het gebruik van Mijn Tergooi, heeft u nodig:

  • een computer of tablet met internetverbinding
  • een DigiD
  • een (mobiele) telefoon

U moet bij Tergooi MC als patiënt staat ingeschreven en langs de inschrijfbalie zijn geweest. Als u na 1-1-2008 in Tergooi MC bent geweest, is uw BSN vrijwel altijd bij ons bekend.

Veelgestelde vragen over e-mailverificatie

Ik wil mijn verificatiecode invoeren, maar moet opnieuw inloggen in Mijn Tergooi. Nu is mijn code verlopen. Wat nu?

Zorg dat Mijn Tergooi niet wordt afgesloten als u in uw mailbox uw code ophaalt. Het is belangrijk dat u uw mailbox in een nieuw venster (tabblad) opent. Wanneer u Mijn Tergooi verlaat moet u namelijk opnieuw een code opvragen. Zorg dat u blijf ingelogd op Mijn Tergooi.

Ik heb geen code ontvangen om mijn e-mail te verifiëren

Het kan enkele minuten duren voordat u de code in uw e-mailbox ontvangt. Wacht rustig af totdat u de code ontvangt.

Ik wil niet dat Tergooi MC via e-mail met mij communiceert. Wat moet ik doen?

Contactvoorkeur

In Mijn Tergooi onder “Gegevens” kunt u uw contactvoorkeur aanpassen. Selecteer Digitaal of Papier en klik op ‘Opslaan’. Kiest u voor digitaal? Dan ontvangt u per e-mail bevestigingen van uw afspraak of meldingen dat er berichten voor u klaar staan in Mijn Tergooi. Als u geen keuze maakt, gaat Tergooi MC ervan uit dat wij u per e-mail informatie mogen sturen.

Ik heb een mail ontvangen met het verzoek mijn e-mailadres te verifiëren, maar deze is niet voor mij bedoeld.

Het kan zijn dat u van Tergooi MC een e-mail heeft ontvangen met het verzoek uw e-mailadres te verifiëren. Is deze mail niet voor u bestemd? Dan kan het zijn dat uw e-mailadres is gekoppeld aan het dossier van uw kind of iemand voor wie u contactpersoon of mantelzorger bent. Ook dan vragen wij u om het e-mailadres te verifiëren. Bent u niet bekend bij Tergooi MC, ook niet als mantelzorger? Stuur dan een e-mail naar onze backoffice persoonsregistratie.

Wat gebeurt er als ik mijn e-mailadres niet verifieer?

Het is geen probleem als het niet lukt uw e-mailadres niet te verifiëren. U krijgt nog steeds de zorg die u van ons gewend bent. In de e-mails die we u sturen krijgt u alleen minder gedetailleerde informatie. Wilt u geen informatie per e-mail ontvangen? Pas dan uw contactvoorkeur aan.

Kan ik mijn e-mailadres ook op een andere manier verifiëren?

Lukt het niet om uw e-mailadres via Mijn Tergooi te verifiëren? En heeft u een mobiele telefoon waarop uw e-mail binnenkomt? Ga dan tijdens uw volgende afspraak in Tergooi MC langs bij de balie. Daar helpen we u graag verder.

Vraag en antwoord over online inchecken

Wat moet ik doen als het online inchecken niet lukt?

Dit komt voor als u:

  • even iets anders heeft gedaan en dan automatisch bent uitgelogd
  • uw computer of het aanmeldproces vast loopt
  • een melding heeft kregen voor een MRSA verdenking

U kunt u dan zich voor uw afspraak inchecken met uw identiteitsbewijs bij de aanmeldzuil in het ziekenhuis.
Ga naar: Aanmelden via zuilen

Moet ik het afspraakticket printen?

Dat hoeft niet. U kunt ook uw afspraakticket scannen met uw smartphone. U houdt uw telefoon dan voor de scanner van de aanmeldzuil (bij de afdeling).

U mag uiteraard wel een printje maken van de mail met de QR-code.

Wat moet ik doen als ik geen afspraakticket heb ontvangen of het afspraakticket kwijt ben geraakt?

U kunt zich dan bij de aanmeldzuil bij de hoofdingang van Tergooi MC locatie Hilversum en Blaricum of de polikliniek ingang van Tergooi MC locatie Blaricum aanmelden met uw identiteitsbewijs en uw afspraakticket alsnog printen.
Ga naar Aanmelden via zuilen

Mijn gegevens (wijzigen)

Wat er in Mijn Tergooi staat is niet correct. Hoe kan ik dit aanpassen?

Uw persoonlijke gegevens kunt u zelf aanpassen. Lees meer over het aanpassen van persoonlijke gegevens.  Wilt u medische gegevens aanpassen? Bespreek dit tijdens uw eerst volgende bezoek met uw arts. Medische gegevens zijn alleen door uw behandelend arts te wijzigen.

Mijn medicatieoverzicht klopt niet, hoe kan ik dit wijzigen?

Hiervoor kunt u contact opnemen met de afdeling Klinische farmacie (de ziekenhuisapotheek) T 088 753 21 53.

Waarom staat mijn foto er nog niet in?

Waarschijnlijk is er tot nu toe geen foto gemaakt. Bij de aanmeldzuilen kunt de pasfoto die op uw ID staat over laten nemen.

Waarom staan niet al mijn medicijnen in Mijn Tergooi?

Onder Dossier, in de rubriek Medicatie, staan de meest recente, bij ons bekende gegevens over uw medicatie.

Het is mogelijk dat deze informatie verouderd of onvolledig is, bijvoorbeeld omdat uw huisarts medicijnen heeft voorgeschreven na uw laatste bezoek aan Tergooi MC. Tergooi MC vraagt voorafgaand aan een afspraak of opname uw medicatiegegevens op bij uw apotheek. Als u uw apotheek via Volg je zorg (voorheen het landelijk schakelpunt) toestemming hebt gegeven om medische gegevens te delen, dan ontvangt Tergooi MC automatisch een overzicht van de door uw apotheek verstrekte medicijnen.

Tergooi MC controleert deze informatie en verwerkt dit in uw dossier. Omdat de verstrekte medicijnen niet altijd overeenkomen met de voorgeschreven medicijnen, en omdat het verwerken ervan in uw dossier enige tijd kost, kan de medicatie in Mijn Tergooi onvolledig zijn. Als deze informatie niet juist of onvolledig is kunt u contact opnemen met het Geneesmiddelen Servicebureau T 088 753 25 78.

Moet ik gebruik maken Mijn Tergooi, mis ik anders informatie?

Nee, u mist anders geen informatie. Alle informatie in Mijn Tergooi wordt ook in de spreekkamer, telefonisch, per e-mail of post met patiënten gedeeld.

U kunt via Mijn.tergooi.nl uw dossier inzien wanneer u wilt en vanaf welke plek u wilt. Hierdoor kan het zijn dat de communicatie met de arts, artsen en/of andere zorgverleners beter verloopt. Het is een extra service die Tergooi MC aanbiedt aan patiënten.

Hoe kan ik een adreswijziging doorgeven?

U kunt alleen het adres aanpassen naar het adres dat bij het basisregistratie personen, BRP (voorheen: Gemeentelijke Basis-administratie) bekend is. Uw nieuwe adresgegevens moeten dus eerst doorgegeven zijn bij de Gemeente. Daarna heeft u verschillende mogelijkheden om te zorgen dat ook bij Tergooi MC uw nieuwe adres bekend is:

  1. Log in op het patiëntenportaal Mijn Tergooi en pas het adres aan
  2. Stuur een mail naar:
  3. Kom langs bij de inschrijfbalie

 

Uitslagen

Hoe kan ik informatie in Mijn Tergooi printen of opslaan?

  • Log in op Mijn Tergooi met uw DigiD
  • Ga naar de pagina of het overzicht dat u wilt printen of opslaan
  • Druk de toetsen Crtl en P tegelijkertijd ingedrukt of
  • Klik rechts bovenaan de pagina op het pijltje naar beneden naast uw naam en kies vervolgens Afdrukken (zie onderstaand).

  • Onderstaand scherm verschijnt
  • U kiest zelf of u het overzicht wilt opslaan als PDF of wilt printen

Afspraak opslaan of printen in Mijn Tergooi

Ik kan mijn uitslagen of afspraken niet meer vinden op Mijn Tergooi.

Soms zijn niet alle tabbladen met Gegevens, Dossier, Vragenlijsten, Uitslagen, Afspraken enz. direct zichtbaar in MijnTergooi. Dit komt door de maatvoering van het beeldscherm: als dat te klein is (of geminimaliseerd wordt weergegeven) dan verplaatsen de tabbladen automatisch naar een extra menuutje.

Afhankelijk van het apparaat (mobiel, tablet of verkleind scherm op een PC) wordt dit menu weergegeven als drie liggende streepjes boven elkaar (het hamburgermenu) aan de linkerkant van het scherm of als drie puntjes boven elkaar aan de rechterkant van het scherm. Of maximaliseer uw schermweergave door rechtsboven in uw browser te klikken.

In die menuweergave ziet u alle menu-items en klikt u op Afspraken of Uitslagen.

Ik zie niet al mijn onderzoeksuitslagen in Mijn Tergooi, kan dat kloppen?

Als u niet alle bloeduitslagen of andere uitslagen ziet, dan komt dat doordat het onderzoek niet bij Tergooi MC is uitgevoerd. U mist bijvoorbeeld de uitslagen van een onderzoek van een keuringsarts of een verpleeghuisarts. De laboratoria van het ziekenhuis doen onderzoeken op aanvraag van interne artsen, de specialisten van Tergooi MC, maar ook van externe artsen zoals huisartsen, verpleeghuisartsen, keuringsartsen etc. Alleen de uitslagen die in opdracht van een zorgverlener van Tergooi MC is aangevraagd, vindt u terug in Mijn Tergooi.

Afspraken

Ik kan mijn uitslagen of afspraken niet meer vinden op Mijn Tergooi.

Soms zijn niet alle tabbladen met Gegevens, Dossier, Vragenlijsten, Uitslagen, Afspraken enz. direct zichtbaar in MijnTergooi. Dit komt door de maatvoering van het beeldscherm: als dat te klein is (of geminimaliseerd wordt weergegeven) dan verplaatsen de tabbladen automatisch naar een extra menuutje.

Afhankelijk van het apparaat (mobiel, tablet of verkleind scherm op een PC) wordt dit menu weergegeven als drie liggende streepjes boven elkaar (het hamburgermenu) aan de linkerkant van het scherm of als drie puntjes boven elkaar aan de rechterkant van het scherm. Of maximaliseer uw schermweergave door rechtsboven in uw browser te klikken.

In die menuweergave ziet u alle menu-items en klikt u op Afspraken of Uitslagen.

Wat is een online consult?

Via een online consult stelt u een vraag aan uw arts. Dit werkt ongeveer hetzelfde als het sturen van een Whats-app bericht maar dan via de app BeterDichtbij. Via deze app kunt u eenvoudig vragen kunnen stellen die geen spoed hebben, maar wel belangrijk zijn. Lees meer informatie over het online consult.

Wat is een videoconsult?

Het videoconsult biedt u de mogelijkheid om thuis, via een smartphone, tablet, laptop of pc, een videogesprek te hebben met uw arts in het ziekenhuis, waarbij u en uw zorgverlener elkaar kunnen zien en horen. Lees meer informatie over een videoconsult

Kan ik mijn afspraak verplaatsen of afzeggen in Mijn Tergooi?

Ja. Tot uiterlijk 48 uur voor uw afspraak kunt u veel afspraken zelf uw afspraak verplaatsen of afzeggen via Mijn Tergooi. Lees meer informatie over he verplaatsen of afzeggen van uw afspraak

Dit geldt voor afspraken waarbij u een consult heeft in de spreekkamer. De meeste onderzoeken kunt u niet online verplaatsen of afzeggen, zoals een onderzoek op de Endoscopie-afdeling of neurologische onderzoeken op het KNF. Neem voor het verplaatsen of afzeggen van onderzoeken contact op met het KCC.

Inzage door anderen

Kun je via DigiD iemand anders machtigen?

Ja, dat kan.

Lees hierover meer op MijnTergooi machtiging.

 

Welke informatie over mij deelt Tergooi MC met anderen?

Voor uw behandeling kán het nodig zijn dat wij medische gegevens van u delen met andere zorgprofessionals buiten Tergooi MC. Wij zullen dit nooit zonder uw toestemming doen. Lees meer over toestemming geven >

Tergooi MC deelt:

  • Een brief met gegevens over de behandeling en eventuele nazorg naar uw eigen huisarts als u wordt ontslagen uit Tergooi MC brief
  • Informatie over uw behandeling met de door u aangewezen contactpersoon, als de contactpersoon daarom vraagt. Andere familieleden, vrienden of bezoekers krijgen deze informatie niet.
  • Anonieme patiëntgegevens aan een aantal landelijke registratiesystemen, zoals het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL). Dit is waardevol bij de bestrijding van bepaalde aandoeningen en ziekten.
  • Anonieme patiëntgegevens binnen het ziekenhuis om onderzoek te doen naar de kwaliteit van zorg en dit verder te verbeteren. Bijvoorbeeld naar de reden van opname en het optreden van infecties of complicaties. Deze informatie is altijd anoniem.

Wie kunnen mijn gegevens inzien?

In Tergooi MC mogen alleen uw behandelend arts(en) en de medewerkers van het ziekenhuis die rechtstreeks betrokken zijn bij uw behandeling, mogen uw persoonlijke en medische gegevens inzien. Dit geldt ook voor de medewerkers die de (financiële) administratie en andere interne beheers- en kwaliteitsactiviteiten doen, maar alleen voor zover dat voor hun taakuitoefening noodzakelijk is. Alle medewerkers van Tergooi MC hebben een geheimhoudingsverklaring getekend. Er is een logging- en sanctiebeleid voor het gebruik van de patiëntendossiers.

Voor uw behandeling kán het nodig zijn dat wij medische gegevens van u delen met andere zorgprofessionals buiten Tergooi MC. Wij zullen dit nooit zonder uw toestemming doen. Lees meer over toestemming geven >

Ik wil het dossier van iemand anders inzien of een afschrift daarvan opvragen

Dat kan niet, tenzij u daarvoor toestemming heeft van de betreffende patiënt/cliënt of de wettelijk vertegenwoordiger bent. U heeft schriftelijke toestemming nodig (machtiging) als de patiënt niet aanwezig is bij de inzage of voor het aanvragen van het afschrift.

Lees meer over: Opvragen dossier

 

Kan ik de gegevens van mijn kind inzien in Mijn Tergooi?

Lees meer informatie over Toegang voor mijn kinderen op MijnTergooi.

Vragenlijsten

Kan ik een vragenlijst tussentijds opslaan in Mijn Tergooi?

Helaas is het in Mijn Tergooi niet mogelijk om vragenlijsten tussentijds op te slaan. Als u tijdens het invullen van de vragenlijst wegklikt, worden de antwoorden niet opgeslagen. De vragenlijst zal de eerstvolgende keer dat u inlogt opnieuw moeten worden ingevuld.

Ik kan de vragenlijst die voor mij zou worden klaargezet niet terug vinden in Mijn Tergooi?

Neem contact op met de afdeling of polikliniek die u heeft gevraagd de vragenlijst in te vullen.  Dit kan zijn:

Heeft u geen mogelijkheid om de vragenlijst digitaal in te vullen?
Bij de PreOp en Opname-afdeling kunt u 20 minuten eerder op uw afspraak komen. Daar kunt u ter plekke de vragenlijst invullen.

Bescherming van uw gegevens

Ik heb een vraag over mijn privacy

U kunt altijd vragen stellen over de verwerking van uw persoonsgegevens binnen Tergooi MC. Als u verder nog vragen of opmerkingen heeft over hoe Tergooi MC met uw privacy omgaat, of een beroep wilt doen op één van uw wettelijke privacy-rechten, kunt u contact opnemen met de functionaris gegevensbescherming: .

Wat doet Tergooi MC tegen datalekken?

De medewerkers van Tergooi MC gaan zeer zorgvuldig om met uw gegevens. Toch kan er onverhoopt iets mis gaan. Tergooi MC heeft een procedure hoe datalekken moeten worden gemeld. Daarbij worden altijd de functionaris gegevensbescherming en de raad van bestuur geïnformeerd. Wij melden een datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens volgens hun richtlijnen, en indien nodig bij de betrokkenen.

Na evaluatie van een datalek nemen we maatregelen om een dergelijk datalek in de toekomst te voorkomen.

Uw dossier

Hoe kan ik informatie in Mijn Tergooi printen of opslaan?

  • Log in op Mijn Tergooi met uw DigiD
  • Ga naar de pagina of het overzicht dat u wilt printen of opslaan
  • Druk de toetsen Crtl en P tegelijkertijd ingedrukt of
  • Klik rechts bovenaan de pagina op het pijltje naar beneden naast uw naam en kies vervolgens Afdrukken (zie onderstaand).

  • Onderstaand scherm verschijnt
  • U kiest zelf of u het overzicht wilt opslaan als PDF of wilt printen

Afspraak opslaan of printen in Mijn Tergooi

Kun je via DigiD iemand anders machtigen?

Ja, dat kan.

Lees hierover meer op MijnTergooi machtiging.

 

Ik ben patiënt van Tergooi MC en ik wil mijn dossier inzien of ik wil een afschrift van mijn dossier

Dat kan. Als patiënt van Tergooi MC kunt u op de pagina Mijn Tergooi inzien daar meer over lezen. U kunt via Mijn Tergooi een groot deel van uw medische gegevens downloaden via Dossier > Download Dossier

Wilt u beschikken over een volledige afschrift van uw dossier? Lees meer informatie over het opvragen van uw dossier >  Er zijn geen kosten verbonden aan deze service.

Ik wil mijn dossier aanvullen, wijzigen of verwijderen

Mocht het voorkomen dat u eraan twijfelt of uw dossier volledig of juist is, dan kunt u een verklaring daarvan toevoegen aan uw dossier.

Ook kunt u gegevens (deels) laten verwijderen als uw behandelend arts daarmee instemt. Let op, verwijdering van (een deel) van uw dossier is onomkeerbaar en brengt mogelijk risico’s met zich mee voor medisch handelen in de toekomst. Uw gegevens worden verwijderd uit de actuele databases van Tergooi MC. In back-up systemen blijft uw dossier mogelijk nog enige tijd beschikbaar.

Voor aanvullingen of verwijdering van gegevens moet u een schriftelijk verzoek (brief) indienen bij de raad van bestuur, onder bijvoeging van een kopie van uw legitimatiebewijs. Stuur dit naar: Tergooi MC, Raad van bestuur, Postbus 10016, 1201 DA Hilversum.

Verwijdering van gegevens is niet mogelijk als het bewaren ervan belangrijk kan zijn voor een ander dan voor uzelf of als het wettelijk verboden is.

Wilsverklaring

Ik ben bij meerdere specialisten onder behandeling, bij wie kan ik dit toe laten voegen?   

Dit maakt niet uit. Al uw behandeld artsen kunnen dit voor uw doen. Uw wilsverklaring is zichtbaar voor alle artsen en zorgverleners in Tergooi MC.

Waarom mag ik zelf geen wilsverklaring toevoegen aan mijn dossier?

Alleen behandelaren zijn bevoegd om in uw medisch dossier dingen vast te leggen om zo onduidelijkheden en fouten te voorkomen. Om deze reden is het niet mogelijk om als patiënt zelf een wilsverklaringen toe te voegen. Uw arts doet dit altijd als u erom vraagt.

Ik ben (nog) geen patiënt bij Tergooi MC en wil een wilsverklaring in mijn dossier laten toevoegen. Wat moet ik doen?

Pas als u patiënt bent bij Tergooi MC heeft u een medisch dossier bij ons. Hierin leggen wij uw wilsverklaring vast. Bent u geen patiënt? Dan hebben we helaas ook geen dossier waarin we de wilsverklaring kunnen vastleggen.