Zorginnovatie met oog voor de mens
Oktober 2020

De zorg in de regio Gooi en Vechtstreek zo goed mogelijk vormgeven, passend bij de huidige tijd, waardevol voor de patiënt en ook werkbaar voor degenen die de zorg samen verlenen. Dat is de opdracht van het programma Zorg Dichterbij. Marije Hilhorst zat, als afvaardiging van de huisartsen in de regio, een jaar lang aan tafel bij het programma Zorg Dichterbij. Zij vertelt over haar missie, haar ervaringen met het programma en het belang ervan voor alle zorgverleners in de regio.
Waarom was het voor jou belangrijk om aan de Zorg Dichterbij-tafel te zitten?
‘Mijn drijfveer is het zorgsysteem mooier en beter maken, waarin waarde wordt toegekend aan de menselijke aspecten van het vak: compassie en contact maken. Ik krijg energie van het verbeteren van zorginhoudelijke onderwerpen en zorgprocessen, op het snijvlak van zorginnovatie en digitalisering. Als zorgverlener doe ik dat vanuit mijn eigen perspectief maar ook door me te verplaatsen in de patiënt. Het ingrediënt ‘menselijkheid’ pak ik er bewust bij, het wordt als vanzelfsprekend ervaren en toch gaan we er snel aan voorbij of schatten het niet op waarde.’
Kunnen we de zorg echt veranderen?
‘Ik ben ervan overtuigd dat alle ingrediënten voor het ideale zorgsysteem en het verbeteren van zorgpaden er zijn. Je moet alleen de tijd nemen en krijgen, om gezamenlijk het probleem af te pellen, vervolgens de nieuwe werkwijze te ontwerpen én het in de praktijk durven uit te proberen. Samen scherpen we stap voor stap de oplossing aan en kunnen we de zorg écht veranderen. Met de verschillende ingrediënten bedenken we een nieuw recept. Soms passen we de hoeveelheden aan of voegen we een nieuw ingrediënt toe, zoals meer tijd voor de patiënt of een nieuwe technologie.’
Welk project ligt je na aan het hart?
‘Dat is het project Ruisloze ouderenzorg. Tijdens de Health Innovation School heb ik dat samen met een werkgroep ontwikkeld en nu is het een project binnen Zorg Dichterbij. Als ouderen met een acute zorgvraag op de SEH terechtkomen of in het ziekenhuis worden opgenomen, kan dat flink ontregelend zijn, soms erger dan de kwaal en dat wil je niet. We zijn gaan kijken hoe we het zorgpad anders kunnen inrichten. In de pilot gaat een verpleegkundige met een diagnostiekset, aangestuurd door een huisarts, naar de oudere toe. Zo kunnen we een onnodige verwijzing naar de SEH voorkomen. Dat is best een uitdaging, want je zit met meerdere partijen om tafel, met bijbehorende financiële schotten.’
Hoe krijgt een project als Ruisloze ouderenzorg vorm?
‘We kijken samen naar wat een patiënt meemaakt in een zorgpad en we praten er ook over met patiënten. Dan hoor je bijvoorbeeld dat oudere mensen die afhankelijk zijn van de zorgtaxi soms wel drie uur kwijt zijn voor een afspraak van 10 minuten in het ziekenhuis. Als ze te laat zijn, kunnen ze een nieuwe afspraak maken. Dat is de realiteit waar veel ouderen mee te maken hebben. Hoe fijn zou het zijn als dat anders kan? De zorgprofessional kan naar de oudere toe, we kunnen beeldbellen, samenwerken met andere zorgprofessionals, of een technologie inzetten waarmee mensen zelf kunnen meten en inzicht krijgen in hun ziekte. Door samen met open vizier en verwondering te kijken naar wat er in de zorg gebeurt, zien we heel veel mogelijkheden tot verbetering.’
‘Mijn doel is een logisch en ruisloos zorgsysteem,
waarin de mens écht centraal staat en zorgverleners
met compassie zorg kunnen leveren.’
Wat is de rol van de huisartsen in het programma Zorg Dichterbij?
‘Het programma is gestart als een ziekenhuis georiënteerd programma, maar ziekenhuizen werken natuurlijk veel samen met huisartsen en andere zorgverleners. Er zijn nu rond de twaalf projecten waarbij samen met een huisarts een nieuw zorgpad of nieuwe vorm van zorg leveren wordt gestart en geëvalueerd. Het initiatief kan ook bij de huisarts liggen, dat is een mooie kans om gelijkwaardig aan tafel te zitten. Huisartsen krijgen veel op zich af en de werkdruk neemt zienderogen toe. Het programma nodigt uit om de handen ineen te slaan en samen te kijken naar andere manieren om zorg te leveren, met behoud van de kwaliteit van zorg en niet te vergeten: werkplezier.’
Helpt het programma Zorg Dichterbij de zorg te verbeteren?
‘Zeker! De opbouw en methodiek van het programma zitten goed in elkaar. Het start met de zorgprofessional en de patiënt en in verschillende fases wordt een project van ruwe schets naar de praktijk gebracht. Zilveren Kruis zit als partner aan tafel om de nieuwe werkwijzen duurzaam te kunnen bekostigen. Ook nieuwe manieren van bekostiging worden samen ontwikkeld.’
Na een jaar stop je met je deelname aan het programma, wil je je opvolger iets meegeven?
‘Binnen het team van Zorg Dichterbij neemt ieder zijn eigen perspectief en achterban mee aan tafel, maar met een duidelijk voelbare gemeenschappelijke deler: samen willen we de zorg nóg beter, mooier en slimmer maken, met oog voor de mens. Het is een geweldige kans om hieraan te mogen bijdragen, grijp die kans!’
Benieuwd naar een overzicht van alle projecten? Klik dan hier.