Officiële start Stichting Helpdesk Digitale Zorg

10 juni 2022

Officiële start Stichting Helpdesk Digitale Zorg
V.l.n.r.: Merlijne Sonneveld, Bas Weebers, Andre Brand en Janneke Brink – Daamen

Officiële start Stichting Helpdesk Digitale Zorg

Een belangrijke stap voor de Helpdesk Digitale Zorg! Gisteren vond de oprichting van Stichting Helpdesk Digitale Zorg plaats. Bestuurders Janneke Brink-Daamen (Tergooi MC) Andre Brand (HilverZorg) en Bas Weebers (RHOGO) ondertekenden met trots de documenten voor de oprichting, en ontvlochten de kluwen van draden als symbool voor de hulp bij het vinden van de juiste weg in het digitale zorglandschap. Het platform voor ondersteuning bij digitale zorg bewijst haar toegevoegde waarde sinds juni 2020. In het eerste kwartaal van 2022 werden er ruim 5.500 zorgvragers op weg geholpen bij hun vragen rondom digitale zorg.

 

De Helpdesk Digitale Zorg zet zich in om de zorgvrager die niet zo digitaal vaardig is of het werken met nieuwe digitale middelen wat spannend vindt, te ondersteunen bij het gebruik van digitale zorg. De oprichting van Stichting Helpdesk Digitale Zorg is een logisch vervolg op het succesvolle initiatief van de samenwerkende partijen Tergooi MC, RHOGO en Amaris Zorggroep. Wat begon als een klein initiatief is nu een concept dat breed inzetbaar is ter ondersteuning voor vele vormen van digitale zorg. Door het vormen van een stichting kan de focus juist komen te liggen op het verder bouwen aan een platform voor digitale zorg.

Merlijne Sonneveld, initiatiefneemster Helpdesk Digitale Zorg: ‘Het is inspirerend om te zien hoe samenwerking over de sectoren en regiogrenzen heen, kan leiden tot directe waarde voor onze patiënten en cliënten. Samen bereiken we dat de zorgvrager aan de slag kan met digitale zorg en dat de directe zorg zich ook op haar belangrijke taak kan concentreren: zorg verlenen.’

Juiste ondersteuning op de juiste plek

Vragen die binnenkomen bij de Helpdesk Digitale Zorg variëren van hulp bij het inloggen op een patiëntenportaal, het opstarten van een beeldbelgesprek of het delen en inzien van medische gegevens. Met veel enthousiasme en vertrouwen van deelnemende zorginstellingen is de Helpdesk Digitale Zorg uitgegroeid tot een platform voor ondersteuning bij digitale zorg. Samen met patiënten- en welzijnsorganisaties, bibliotheken en andere kennispartners zorgt de Helpdesk Digitale Zorg voor de juiste ondersteuning bij de juiste zorg op de juiste plek.

Patiënten en cliënten helpen

Janneke Brink-Daamen, bestuursvoorzitter van Tergooi MC: ‘Vanaf het eerste moment zijn wij als Tergooi MC betrokken bij de inrichting van de helpdesk. Het is een heel waardevol platform voor iedere patiënt en cliënt. Dagelijks komen er nieuwe digitale toepassingen bij om de zorg toekomstbestendig te organiseren omdat we samen antwoord moeten geven op de stijgende zorgvraag. Maar hierdoor komt er veel op mensen af en niet iedereen kan zo snel alles bijbenen en begrijpen. De Helpdesk Digitale Zorg is er voor al deze mensen. Daar ben ik heel trots op. Om zitting te nemen in het bestuur is voor mij dan ook een logische keuze. Met het onderbrengen van de Helpdesk Digitale Zorg in een zelfstandige stichting wordt geborgd dat de helpdesk zich kan doorontwikkelen om nog meer patiënten en cliënten te helpen. Dit is van cruciaal belang in de noodzakelijke transformatie van zorg, waarmee we zorgen dat zorg voor iedereen toegankelijk blijft.’

Deel dit bericht:

E-mail nieuwsbrief